איך שקית נולדת?

עטיפית - ייצור שקיות ומוצרי אריזה
ברוכים הבאים לעולם ייצור השקיות של עטיפית! במאמר זה נצלול אל מעמקי תהליך הייצור שלנו, ראשית של היריעה ולאחר מכן של המוצר הסופי – השקית. אנחנו כאן כדי לייעץ לכם על השקית המתאימה ביותר עבורכם

לאחר שדנו בהרחבה במאמרים קודמים על סוגי חומרי הגלם השונים המשמשים אותנו בעטיפית לייצור שקיות, החלטנו הפעם להפנות את הזרקור אל תהליך ייצור השקית עצמה, מתוך מטרה לספק לכם הצצה אל העשייה היומיומית שלנו במפעל ולתת לכם כלים מעשיים לבחור את המוצר הנכון.

תהליך רציף ושמו שיחול

את גרגרי הפלסטיק מייצרות חברות ענק של חומרי גלם. אנחנו דואגים לרכוש מהמובילות שבהן את החומרים האיכותיים ביותר וכאן מתחיל סיפורנו. תערובת גרגירי הפלסטיק, המכילה את חומר הגלם פוליאתילן ותוספים שונים במידת הצורך, מגיעה אל מכונת עיבוד מרכזית, האקסטרודר. מכונה זו בנויה מבורג אחד גדול, או יותר, בדומה לזה הקיים במטחנת בשר. הבורג יכול להגיע לאורך של כמה מטרים. הבורג עטוף בתוך צילינדר (קנה) ושם מתבצע העיבוד שמתיך את גרגירי הפלסטיק ממוצק להיתך רך.

תהליך ההתכה מבוסס על שני מנגנונים. האחד, חימום של הבורג לטמפרטורות של מעל 150 מעלות צלסיוס. השני הוא חיכוך היוצר חום נוסף. החיכוך נוצר מתנועה סיבובית של הבורג בקנה. זו מניעה את גרגרי הפלסטיק אחד על גבי השני, יוצרת חיכוך ודחיסה ומניעה את החומר לכיוון היציאה. כתוצאה מתנאים אלו נמסים הגרגרים והופכים להיתך נוזלי בסוף המסלול. החומר המותך נע ויוצא דרך פיה (דיזה) אשר מקנה ליריעה המתקבלת צורה, רוחב ועובי. תהליך זה נקרא שיחול בעברית או אקסטרוזיה בלועזית.

סוגי השיחול  / אקסטרוזיה הקיימים

קיימים שני סוגים של שיחול: CAST (פיה שטוחה) ו-BLOWN (ניפוח). תהליך ה-CAST, מאפיין בעיקר ייצור של לוחות או יריעות עבות. החומר החם יוצא מהדיזה השטוחה כיריעה רחבה. זו מתקררת על גלילי קירור, מתמצקת והופכת לידיעה מוגמרת. הלוח/היריעה ממשיכים לנוע על מערכת גלילי המשך במשך מספר מטרים נוספים, במהלכם המוצר נחתך לרוחבו הסופי. היריעה נגללת לגלילים גדולים, או אם מדובר בלוח – נחתך למידה המבוקשת ונערם על משטח.

באקסטרוזיית BLOWN לאחר שהיריעה (הדקה בד"כ) יוצאת מהדיזה, היא מנופחת למעין בלון גדול המקנה לתהליך את שמו. הבלון מטפס למעלה, מקורר ע"י אוויר או מים ומקופל לשתי יריעות אחת על גבי השניה. אלו מופרדות בעמדת החיתוך. היריעות מתקררות ונעות עד לעמדת הגלילה, בה הן נגללות לגלילים בדומה לתהליך של ה-CAST.

מה ההבדלים העיקריים ביריעות BLOWN ו-CAST

אם נשים את האצבע על ההבדל המשמעותי בין שני תהליכים אלו, נראה שבייצור בניפוח מתקבלות בבת אחת שתי יריעות לעומת רק אחת בתהליך ה-CAST. שוני נוסף ומשמעותי הוא חוזק היריעה. בגלל תהליך הניפוח בשיחול בטכנולוגיית BLOWN מתקבלת יריעה מאוזנת יותר בתכונותיה. הן בכיוון MD (כיוון זרימה היריעה במכונה), והן בכיוון TD (כיוון ניצב לכיוון הזרימה). לעומת זאת ב-CAST מתקבלת יריעה עם חוזק בכיוון אחד בלבד MD, כאשר אין איזון בין התכונות בכיוון הניצב.

מהיריעות שנוצרות אנחנו מייצרים שקיות. במידה ורוצים שקיות מודפסות, אנחנו מבצעים את הדפוס על היריעות הארוכות לפני הכניסה לשלב ייצור השקיות.

איך הופכת היריעה לשקית

את גלילי היריעה שנאספו לאחר תהליך השיחול, אנחנו ממשיכים לעבד בתהליך המשך על מכונה לייצור שקיות. מכונות שכאלו קיימות בצורות שונות ואצלנו בעטיפית תוכלו למצוא מחלקה שלמה המוקדשת לפעילותן. הן יודעות להלחים את היריעה לשקית במגוון שיטות: הלחמות צד, הלחמות אורך, הלחמת זנב, קיפולים שונים ועוד, הכל בהתאם לצורת השקית הנדרשת. לאחר ההלחמות, השקית עוברת חיתוך לגודל הנדרש. גם בשלב זה ניתן להוסיף הדפסה אבל כאן מדובר על גרפיקה מוגבלת יותר מבחינת גודל וצבעים, לרוב הדפסה של לוגו קטן.

השקית - צורות שונות לה

שקיות הפוליאתילן משמשות אותנו באינספור יישומים. כל אחד מלווה בצורה שונה שמתאימה לאסטרטגיית השיווק שלו ולשמירה על המוצר הנארז. אם נפרוס את קצוות הספקטרום של השקיות, בקצה האחד נזכיר את שקיות הגופיה הפשוטות שאנחנו מכירים מהסופרמרקט ובקצה השני, שקיות מורכבות בהרבה ליישומי מזון, פירות וירקות המאריכות את אורך חייהם. אלו יכולות להגיע בגדלים משתנים, לכלול צורת שקית עומדת,  ידיות אחיזה, חירורים שונים ועוד.

היות והמגוון אכן רחב, אנחנו בעטיפית, עומדים לשירותכם בהתאמה של השקית הנכונה ביותר למוצר ולצרכים שלכם. בשלב הייעוץ והתכנון אנחנו לוקחים בחשבון התאמה נכונה של חוזק חומר הגלם הבסיסי ממנו מייצרים את היריעות בשיחול, תכנון צורת שקית נכונה כולל חירורים וידיות, גרפיקה לדפוס ומיקומי ההלחמות. מוזמנים לפנות אלינו, בכל פרויקט או שאלה!

 

לא מצאתם את מה שחיפשתם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן