מה הקשר בין שקיות להסכמי השלום של ישראל עם מצרים וירדן? עטיפית!

עטיפית - ייצור שקיות ומוצרי אריזה - הסכם השלום בין ישראל למצריים וירדן - הצלחה מסחררת
במסגרת הסכמי השלום שמדינת ישראל חתמה עם שתיים משכנותיה במהלך המאה הקודמת, עטיפית ייצרה ומכרה לא מעט שקיות המיועדות לתחום הטקסטיל. אבל איך הכל התחיל?

מפעל עטיפית, המייצר יריעות פוליאתילן (PE) ופוליפרופילן (PP) לשקיות הוא בעל שורשים לא שיגרתים בנוף התעשיה הישראלית. הכל התחיל בשנת 1982 בקיבוץ עין-המפרץ, בדמות סדנה שסיפקה לדור המייסדים המבוגר שלו תעסוקה בייצור מוצרי PVC שונים. מדובר במוצרים שחלקם כבר אינם קיימים היום, כמו נרתיקים לכרטיסי טיסה ולמסמכים, וגם תגיות לסימון מזוודות.

אבל מה הקשר להסכמי השלום?

בהמשך להסכם השלום עם ממלכת ירדן בשנת 1994, נחתמו בין ירדן, ישראל וארה"ב הסכמים כלכליים שנועדו להניע את הפעילות הכלכלית בין שתי המדינות. ההסכמים מהווים תמריץ כלכלי, באמצעות מתן פטור ממכס לסחורה ירדנית אשר חלק מהתשומות הנדרשות להפקתה, מקורן במדינת ישראל. בצורה הזאת כולם מרוויחים: יצרנים בירדן מרוויחים כניסה ללא מכסים לשוק האמריקני הגדול, יצרנים בישראל מרוויחים לקוחות נוספים, והלקוחות בארה"ב עצמה מגוונים את הספקים שלהם.

הסכם כלכלי זה גרם למפעל הקרטון של קיבוץ עין-המפרץ, י.מ.א (יצור מוצרי אריזה בע"מ), להתחיל לפעול בירדן בהצלחה רבה. היחסים שהחלו נרקמים בין י.מ.א לירדנים, הביאו את עטיפית שעד אז פעלה כגוף ללא כוונת רווח, להתחיל למכור בירדן שקיות שיוצרו במפעלים אחרים בארץ, תוך שימוש בקשרים של י.מ.א בממלכה.

הפעילות מול ירדן הלכה וגדלה, ועטיפית החלה לרכוש מכונות ואמצעי ייצור, ולהפוך בעצמה לייצרן עצמאי בתחום השקיות. באותה תקופה רוב המוצרים שיוצרו בעטיפית הגיעו לירדן, כאשר במקביל המפעל פעל לשילוב לקוחות חדשים, מהארץ ומחוץ לה, ולספק להם שקיות מתוצרתו – בעיקר בתחום הטקסטיל, אבל גם לסחורות חקלאיות.

ומה עם מצרים?

בדומה להסכמים הכלכליים מול ירדן, נחתמו הסכמים בעלי אופי דומה גם עם מצרים. השינויים הגיאופוליטיים האזוריים והגלובליים לאחרונה מובילים להתעניינות מצד מצרים בפעילות מול ישראל דרך ההסכמים. יצוא הטקסטיל המצרי לארה"ב מתגבר והולך, ואיתו גם הצורך של היצרנים במצרים בשקיות. הפטור ממכס בכניסה לארה"ב מהווה תמריץ לחברות הטקסטיל המצריות להתחיל לשתף פעולה עם יצרני שקיות ישראליים כמו עטיפית.

מהן אותן שקיות לטקסטיל?

שקיות לאריזת טקסטיל, כמו אלה המסופקות ליצרנים בירדן ובמצרים, מגיעות במספר דגמים:

  • שקית מעטפה – שקית סטנדרטית שהצרכנים הישראליים מכירים מקרוב. מכילה גם פס הדבקה רב פעמי לסגירה חוזרת.
  • שקיות קפל (Gusset) – שקיות המכילות קפל המאפשר אריזה של מוצרים נפחיים כמו שמיכות ומצעים.
  • שקיות כרית (Pillow) – שקיות עם סגירה המזכירה ציפית לכריות.
  • שקיות עם חור לקולב – מאפשר עטיפה של בגדים התלויים על קולבים.
  • שקיות לחליפות – בעלות קווי הלחמה אלכסוניים (לאזור הכתפיים) המיועדים להצמדה טובה לבגד.

מרבית השקיות מיוצרות מ-LDPE (Low Density Polyethylene) המקנה עמידות טובה לקרע במחיר תחרותי, ובעל שקיפות טובה. כאשר לקוחותינו מחפשים שקית עמידה מבריקה ובעלת שקיפות מצויינת המתאימה לשימושי תצוגה, שקיות מ-PP יתאימו יותר.

כל השקיות מיוצרות בהתאם למידת הבגד הדרושה, ומרביתן מכילות חורי איוורור, המאפשרים יציאת אוויר לצמצום נפח הבגד הארוז. מדובר בחורים לא מלאים המאפשרים יציאת אוויר, תוך מניעת כניסת חומרים זרים ואבק.

מזרח תיכון חדש?

נראה שתעשיית הטקסטיל הופכת לגשר בין ישראל לשכנותיה. שיתופי פעולה כלכליים הנרקמים מהווים חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של מפעלים. אנחנו בעטיפית גאים בכך שהסכמי שלום עם ירדן ומצרים מהווים סיבה ללידת המפעל וצמיחתו, ויש להם חלק בלתי נפרד בגדילה של עטיפית – ממש בימים אלה של מעבר לאתר ייצור חדש. נותר רק לאחל לסיפורים רבים ונוספים כאלה, בישראל, ובמדינות הסובבות.

 

 

לא מצאתם את מה שחיפשתם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן