ממה באמת מייצרים שקיות?

שקיות-למזון - עטיפית
חברת "עטיפית", יצרנית שקיות פוליאתילן לשימושים שונים, באה להסביר את התכונות שהפולימרים השונים מקנים לשקיות, ומשרשת את השימוש המוטעה בביטוי "שקיות ניילון"

עולם שקיות הפלסטיק מציע מגוון רחב מאוד, וההיצע לא פעם יכול להיות מבלבל. החלטנו לעשות לכם סדר ולהסביר מה ההבדלים בין הפולימרים השונים המשמשים לייצור שקיות, וטיפ קטן על ההתחלה, לניילון אין שום קשר אליהם!

שתי מילים על פולימר ופלסטיק

המילה פולימר מורכבת משתי מילים לטיניות: "פולי" שמשמעותה הרבה ו"מר" שמשמעותה יחידה. ואכן הפולימרים מורכבים מיחידות חוזרות של אותה מולקולה, הנחשבת לאבן הבסיס של הפולימר ונקראת "מונומר". בתהליך מיוחד, הנקרא פילמור, המשלב תנאים מסויימים של טמפרטורה, חום, לחץ וזרזים שונים, המונומרים מתחברים אחד לשני ויוצרים שרשרת ארוכה וגדולה הנקראת פולימר, ממש כמו שרשרת חרוזים ארוכה. לפולימר הנקי ניתן להוסיף תוספים שונים המקנים לו תכונות מגוונות, כגון: עמידות ב-UV, צבעים, משפרי חלקות ומלאנים, וכך מתקבלת יריעת הפלסטיק הסופית.

פוליאתילן – אחד הפולימרים הנפוצים והוותיקים

פולימר זה יוצר בשנות ה-50 של המאה ה-20, בתהליך פילמור עם זרז "זיגלר-נטה"- שזיכה את ממציאיו בפרס נובל לכימיה, אולם ייצור תעשייתי שלו התחיל עוד באמצע שנות ה-30 בתהליכים איטיים יותר. זהו פולימר ורסטילי מאוד, אשר ניתן לקבלו בצפיפויות ובתכונות שונות, וכתוצאה מכך היישומים שלו בתעשיית הפלסטיק רבים מאוד: מאריזות קשיחות, שקיות, צנרת ועד סיבים וצעצועים.

קצת מידע על החומר ממנו מיוצרות היריעות של עטיפית

את השקיות של "עטיפית" מייצרים בעיקר מפוליאתילנים בצפיפות נמוכה- LDPE (Low Density Polyethylene) ו-LLDPE (Linear Low density Polyethylene).

ל-LDPE עמידות טובה לכימיקלים, עמידות לטמפרטורות עד 80 מעלות צלסיוס, יכולת עיבוד טובה לצד מחיר נוח, עמידות טובה מאוד בנגיפה (מכה חזקה) ושקיפות. הוספת ה-LLDPE לשקית מקנה לה, בנוסף, יכולת גמישות ועמידות טובה בקרע. שני הפולימרים בעלי אישור מגע במזון. כאשר רוצים להוסיף לשקית תכונות חוזק וקשיחות, ניתן להשתמש גם ב-MDPE (Medium Density Polyethylene), אשר הינו בעל צפיפות גבוהה יותר מאשר חבריו למשפחה.

יתרון משמעותי נוסף בשימוש במוצרים על טהרת הפוליאתילנים, הוא שהם ניתנים למיחזור בקלות. הפוליאתילן על סוגיו השונים מהווה אחד מזרמי המיחזור הגדולים גם במיחזור מכאני, והוא מועדף במיחזור על פני פוליפרופילן. זאת מכיוון שקיים מערך ארוך שנים של איסוף פסולת פוליאתילן והעברתה למיחזור ולא להטמנה. גם נפחי הייצור של אריזות מבוססות פוליאתילן גבוהים מאשר אריזות מבוססות פוליפרופילן ולכן מיחזור של אריזות פוליאתילן מועדף יותר.

פוליפרופילן – מתאים לשימושים בחום גבוה

הפוליפרופילן בעל צפיפות גבוהה יותר מאשר הפוליאתילנים וממנו ניתן לייצר שני סוגים של יריעות: CPP (Cast Polypropylene), יריעות ללא כיווניות, ו-BOPP (Bi-Oriented Polypropylene), יריעות אשר עוברות מתיחה דו כיוונית המקנה להן תכונות חוזק.

חלון הייצור של הפוליפרופילן צר יחסית ומהווה קושי ייצורי. עקב צפיפותו, טמפרטורות העיבוד שלו גבוהות יותר וגם טמפרטורות ההלחמה. מצד שני, תכונות אלו הופכות אותו לפולימר המועדף בשקיות המיועדות לאריזת מזון חם, אריזות העוברות עיקור בטמפרטורה גבוהה ועוד. שימוש ביריעות פוליפרופילן מקנה לשקית קשיחות ועמידות מעולה לקרע. יריעות ה-BOPP מתאימות להדפסה ולמינציה ליריעות אחרות. שימושים נוספים בשקיות מפוליפרופילן כוללות שקיות למוצרי מאפה (לחמים), פירות, ואף ביגוד.

לסיכום, אם אתם מעוניינים ברכש של שקיות למטרות שונות, אנחנו נשמח שתתייעצו איתנו, על מנת שנוכל להתאים לכם את השקית המתאימה ביותר ליישום שלכם. ברשותינו שקיות פוליאתילן ופוליפרופילן במגוון גדלים, צבעים ותכונות, כולל שקיות לשמירה על טריות ואורך חיי מדף של מוצרי מזון שונים.

לא מצאתם את מה שחיפשתם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן